Lühikokkuvõte: https://www.goodreads.com/book/show/17259808-proua-dalloway
Üks päev juunikuises Londonis, mil koorekihti kuuluv naine korraldab
peo, sõja läbi teinud noormees aga sooritab enesetapu. Romaani keskmes on
peategelase tunded ja mõtted, mälestused ja meenutused, kohtumised ja
askeldused pealtnäha üsna argises ümbruses.
Drama, Classic
Kui Maailma kirjanduse loengute alguses avastasin ma ühe pärli teise
järel, siis mida lähemale me raamatutega kahekümne esimesele sajandile jõuame,
seda segasemaks ja imelikumaks raamatud lähevad.
Võtame kasvõi selle Wirginia Woolfi Proua Dalloway – see on siis ühe
naise lugu, ühel päeval Londonis või siis hoopis ühe sõjaveterani lugu ühel
segasel päeval tema elus enne lõppu. Minu jaoks oli proua Dalloway
depressioonis naine, kes ärkab ühel hommikul teades, et ta peab õhtul taas kord
külalisi vastu võtma, kuid ta ei taha seda teha, ta ei taha olla proua
Dalloway, härra Dalloway abikaasa ja ta ei taha näha neid inimesi kes neile
külla tulevad ja ta ei taha et ta abikaasa käiks kellegi teise naise juures
lõunal, samas ei taha ta ka näha oma lapsepõlvesõpru, kes nagu needus just
sellel päeval üle pika aja taas ta ellu saabuvad. Selle raamatu loengus räägiti
aga, kuidas proua Dalloway on selle raamatu päiksekiir ja positiivne kujutis
tolleaegsetest briti naistest ja tema negatiivne ja raamatu masendab tegelane on hoopis noor
sõjaveteran, kes minule jättis lugedes mulje, et tegu on ühe õnnetu ja tundetu noormehega,
kes on alati olnud külm ja kalkuleeriv ning sõda muutis teda veelgi tuimemaks ja
külmemaks, ning tema ainust soovi, sellest elust välja astuda, ei taheta lasta
tal täita.
See lugu koosneb pildikestest. Kujutage umbes ette, et te kas istute
pargis ja jälgite endast mööduvaid inimesi, ning kirjutate üles mis võiks olla
nende lugu, või siis et sõidate aeglaselt hobukaarikuga mööda Londoni tänavaid
ja samamoodi panete kirja huvitavamate möödujate lugusid ja siis seote need erinevad
lood üheks, pannes nad kuidagi imelikult üksteist kas tundma või siis on nad
seotud teise või kolmanda isiku kaudu. Selline segane lugu. Ja ma tõsiselt ka
ei saa aru, miks oleks pidanud sellele raamatule Nobeli kirjanduspreemia andma,
mis selles nii erilist küll on.
Klassika!?!? Segane klassika.
Minu lugemiselamus selle raamatuga oli hoopis teistsugune. Tundub, et ma ei võtnud seda ka nii pinnapealselt. Elasin nendesse tunnetesse sisse hoopis teisiti. Lisaks ma arvan, et kummalisel kombel oli see hoopis "meeste-raamat" - Woolf tabab midagi väga olemuslikku just meestest. Hämmastav kuidas naine seda on suutnud. Seal on 1 lehekülg kus ma oli sõna otseses mõtte jahmunud, et ta niimoodi mehi läbi näeb. Naistega sellest raamatust vesteldes, siis nemad ei panegi seda üldse tähele :)
VastaKustutaIlmselt tead ka, aga mainin igaks juhuks, et raamatu esialgne pealkiri oli "The hours", ehk "Tunnid". Michael Cunningham on kirjutanud matkides Virginia Woolfi stiili just sellenimelise raamatu, millest Hollywood on teinud ka Oscareid võitnud filmi (Meryl Streep, Nicole Kidman ja Julianne Moore peaosades).
Ma ei ütleks, et ma võtsin seda lugu väga pinnapealselt, kuid nagu sa isegi ütlesid, oli see pigem "meeste-raamat" ja mina ei suutnud nende tegelastega ja nende mõtetega samastuda. Igale ühele oma raamat ja see polnud minu raamat.
Kustuta