Raamat: Erotic Exchanges: The World of Elite Prostitution in Eighteenth-Century Paris by Nina Kushner (2014)
Hinne: C
Raamatus Erootilised vahetused,
paljastab Nina Kushner kaheksateistkümnenda sajandi Pariisi eliit prostituutide
– demimonde - keerulise maailma sisu, keskendudes nendele armukestele, kes olid
selle maailma ülemistel astmetel. Need dames
entretenues vahetasid seksi, seltsi ning vahest ka armastust selle vastu,
et neid „peeti pleval“. Enamus neist naistest ei valinud seda ametit
vabatahtlikult, vaid kas siis selle pärast, et neil polnud muud valikut ning
neil polnud muud võimalust enda ülal pidamiseks või siis selle pärast, et neid
müüdi kas bordellidele või teatud meestele nende oma pereliikmete poolt. Väike kuid
tähtis osa naisi aga jõudsid sellesse ametisse kuna nad olid seotud teatri
maailmaga, mis toetas aktiivselt eliit prostitutsiooni. Kushner näitab oma
uurimuses, et nendel äritehingutel, moraalsetel normidel ning isegi
seksuaalsetel aktidel oli oma kindel koht tolleaegses Pariisi kultuuris.
Kushneri esmaseks info allikaks on tuhanded leheküljed toimikutest ning
muudest dokumentidest, mida koostas Pariisi politsei, kes jälgis professionaalsete
armukeste elu ning karjääri, koostades üksikasjalikku aruannet, kirjeldades
tihtipeale väga ülevoolavalt mida need naised ning nende kliendid tegid. Selle
asemel, et esitada seksitööstuse ajalugu kui selle reeglite ajalugu, kasutab
Kusner neid materjale selleks, et püüda lahti seletada nende naiste tegelikke
kogemusi. Kushner analüüsib prostitutsiooni nagu tavalist tööd, uurides neid
lepinguid mis sõlmiti patrooni, armukese ning madamite vahel, ning millist osa
selles mängisid raha, kingitused ning – vahel – armastus, mis kinnitas või siis
lõhkus meeste ning naiste vahelisi sidemeid. See kujukas ning kaasahaarav
raamat uurib eliit prostitutsiooni mitte vaid kui teatud tööd või ärilist
vormi, vaid siin on ka peatükk sellise elu emotsionaalsest poolest, abielust
ning perest.
History, Study, Non Fiction
Üks järjekordne huvitav leid NetGalleyst.
Nagu juba sisu kokkuvõttes öeldud on tegu huvitava uurimistööga
kaheksateistkümnenda sajandi Pariisi eliit prostituutidest. Kuna enamus infot
on politsei toimikutest, siis algab info nende naiste kohta, keda jälgitakse, enamasti
sellest hetkest, kui nad sisenesid prostitutsiooni maailma, kui just nende
bordelli emand polnud nende kohta andnud politseile üksikasjalikku
taustauuringut. Lisaks Politsei infole kasutatakse ka kaasaegsete, nagu Madam Bompadour, Casanova, Russou ja Markis de Sade, biograafiaid ja memuaare.
Lisaks demimonde naiste uurimistele vaadatakse üksikasjalikult neid,
kes neid jälgivad – Pariisi politseid. Sellel ajal oli prostitutsioon keelatud
(tänaval üksikult teenuse müümine), kuid teatud bordellid olid politsei kaitse
all, ning politseinikud isegi olid bordellide kliendid. Keelatud oli ka
neitside esmaöö müümine, kuid ka politseinikud ise ostsid neid võimalusi (mitte
muidugi nii kallilt kui eliidi esindajad). Samas ei leia Kushner mingit
seletust, miks politsei neid toimikud koostas.
Järgmisena võetakse vaatluse alla see, kuidas naised bordellidesse või
siis prostitutsiooni juurde üldse sattusid. Üllatav oli see, kui paljud
tüdrukud müüdi bordellidele nende oma ema või isa poolt, kuidas emandad müüsid
tüdrukute „esmaöö“ õigusi kahel või kolmel korral (korra isegi siis kui tüdruk
oli juba pea viis kuud rase), ning ka see, et enamasti olid need tüdrukud u
13-16 a. vanad. Samas paar peatükk hiljem nendib Kushner, et sellel ajal oli
tüüpiline, et tüdrukute esimene menstruatsioon oli u 16-18 aastaselt.
Sealt edasi jõuame sinna, kuidas bordelli elanikust sai dames
entretenues. Bordellide asukate „ametikõrgendus“ on üsnagi loogiline järgmine
samm – kui kliendile keegi meeldis piisavalt, et ta oli nõus maksma tema
ülalpidamise, elukoha rendi, kingitused, siis kolis tüdruk vastavasse
korterisse ja tema patroon külastas teda siis keskeltläbi kolm neli korda
nädalas, mõnedel juhtudel ka lõunatas temaga või ööbis seal.
Kuid lisaks bordellidele tuli piisavalt dames enterenues ka teatrist. Kui
noored naised tahtsid pääseda perekonna käest, põgenesid nad teatrisse, sest
kui nad olid teatri palgal, siis olid nad kuninga kaitse all. Ja kui pääseti
juba lavale, siis ilmusid neile ka patroonid, kes nendega uhkustasid ja nende
kulud ja ülalpidamise tasusid. Nii mõnedki emad viisid oma tütred teatrikooli
just selle mõttega, et neist saaksid ülalpeetavad naised.
Kaheksateistkümnendal sajandil said inimesed täiskasvanuks alles siis
kui nad said kakskümmend viis, seega kõik mida nad tegid enne seda tuli teha
nende vanemate teadmisel või loal, ning see oligi üks põhjus, miks teatrisse
põgeneti, sest siis ei saanud enam vanemad nende elu juhtida.
Lähme edasi. Patroonide ja ülalpeetavate naiste vahelised lepingud
määrasid tavaliselt ära millised summad patroon oma armukesele igakuiselt
maksis, milline oli alustuskink, millises summas kinke pidi ta tegema iga
külastuse eel. Lepingud ei olnud ajalised ja leping ei määranud ka ära mis olid
armukese ülesanded. Umbes sama nagu abieluleping, lihtsalt puudus naisepoolne rahaline
panus ning leping polnud siduv eluks ajaks.
Kuid see sõna – prostituut – on väga mitmekihiline. Nagu juba kasvõi
minu lühikeses kokkuvõttes olen ma kasutanud sõnu dames entretenues, armuke, concubine, ülalpeetav naine. Kui prostituut
on siiski see kes tänaval oma keha müüb, või bordellis erinevate klientidega
raha teenib, siis dames entretenues (ülalpeetav naine) on see, kellega
sõlmitakse leping ühe kindla patrooni (vahel harva ka kahe) poolt. Armuke on
pigem see kellel on patroon, kuid kes siiski võtab vastu ka lühitöö otsi. Kuid concubine
oli juba see, kes on meie mõistes armuke – pikaajaline kallim, kes on kõige
lähem abikaasale, kuigi tema kaaslane talle siiski maksab, kuid nemad on
eksklusiivsed ning neid ei seo mitte leping vaid tunded (need naised olid
enamasti haritumad).
Aga armukesi polnud vaid meestel. Armukesi/poisssõpru oli ka dames
entretenes’idel endil. Selles ei saa päris kindel olla, kas need naised võtsid
endale ülalpeetavad armastusest või ihast, kuid nii mõnigi naine kaotas oma
patroonidelt teenitud raha oma poisssõpradele.
See tavaline ettekujutus, et prostituudid/ülalpeetavad naised olid
ühiskonnast välja heidetud ja nemad ei abiellunud kunagi, on üsnagi vale, sest
tegelikult olid eliit prostituudid ühiskonnas üsnagi kõrgelt hinnatud, eriti
kui nad olid ka teatriga seotud ning paljud neist abiellusid, kui nad olid
jõudnud oma karjääri viimastele aastatele (25-31), tõsi küll, enamasti mitte
oma „klientidega“, kuid vaid vähesed neist abiellusid allapoole.
Kõik need roosilised ilukirjanduslikud lood, kus prostituudid leiavad
oma elu armastuse ning neid kistakse välja elu hammasrataste vahelt, on küll
toredad, kuid tegelikkus oli ikkagi see, et nende naiste elu viljakamad aastad
olid umbed 10 aastat peale seda kui nad astusid oma keha müümise ärisse. Neid ähvardasid
pidevalt vägivaldse patroonid, suguhaigused, soovimatud lapsed, võimukad
vanemad, ahned kallimad, vanglasse sattumine. Kui nad olid oma karjääri ajal
arukad ja oskasid endale mammonat koguda piisavalt, ning leida karjääri
lõppedes korralik mees, siis kadusid nad politsei toimikutest (loe: nende kohta
polnud enam midagi huvitavat kirjutada), või siis avasid nad riidepoe või
hakkasid ise bordelli emandateks. Kui aga nad lasid oma „kergelt“ saadud varal
ka kergelt minna …
Mis siis on muutunud nende sajandite jooksul. Jah, vahepeal on
prostitutsioon (igal kujul) olnud keelatud, siis taas selle sajandi alguses
Pariisi lubatud (noh mujal ka, kuid räägime hetkel Pariisist), kuid kas naiste
elu ongi nii väga muutunud? Jah, jah, ma tean, meil on palju rohkem vabadust ja
me saame ise valida ning me ei pea enam abielluma, kui me ei taha, kuid ma ei
mõtlegi igaüht, ma mõtlen neid üksikuid. Nagu ka selles uurimuses pole juttu
kõigist naistest, ei võrdleks ka nende elu kõigi naistega praegu. Kuid kui
palju erineb siis patrooni/ülalpeetava naise elu ärimehe/trofee armukese suhe
sellest 18 sajandi elust, või siis patrooni/concubine elu meie vabaabielust?
See oli üks huvitav raamat, huvitav uurimustöö, mis andis nii mõnegi
huvitava teadmise millega saaks igaval seltskonnaüritusel teisi šokeerida.
Kui on tahtmine sellel teemal edasi peatuda, siis ma soovitaks filmi
Lõbumaja, mida paar aastat tagasi ka meie kinodes näidati. Tänapäeva prostitutsioonist aga on Postimehes hiljuti olnud juttu nii selle külje pealt, kuidas abikaasad oma naisi müüvad, kuidas Tallinna politsei hoiab siinsel seksiäril silma peal (nagu ka Pariisi politsei seda tegi), ning lisaks ka huvitav lugu kuidas venemaal koolitatakse ülalpeetavaid naisi.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar