Hinne: B
Ketserluse ja mõrva süüdistusi muudab segaseks salapärase aardekirstu
sisu.
1143 aasta suvel, saabub Lythwoodi William Püha Peetri benediktiini
kloostrisse, kuid see pole rõõmus sündmus – ta on oma ristiretkelt tagasi
jõudnud kirstus. Williami keha on saatmas tema noor teener Elave, kelle
eesmärgiks on oma peremehele kloostrisse viimane puhkepaik saada, kuigi
Williamit on kunagi tema ketserlike vaadete pärast korrale kutsutud.
See raske ülesanne korda saadud, avaldab Elave purjus päi ka oma
ketserlikud vaated, ning teda ähvardab ränk karistus. Kui sellel järgneb veel ka
julm veretöö, koputab šerif Hugh Beringar vend Cadfaeli õlale, et abi saada. Lahtirulluv
saladus läheb üha sügavamale tänu aardekirstule, mille William oli Elave hoole
alla jätnud.
Mystery, Crime, Medival
Ketseri õpipoiss oli üks väga huvitav lugemine. See pole puhtalt
kriminaalromaan, mis toimub keskajal. Tegelikult on suurem osa sellest loost
siiski arutelu usklike vaadete üle.
Kui Elave koos Williami kehaga kloostrisse jõuab, on pühad vennad
koheselt nõus nende kloostris viimse puhkepaiga leidma, kuid külas olev
kirikupea, ei ole sellega nõus. Tema ei tea Williamit, tema ei tea tema
annetustest kloostrile, tema kuuleb vaid sõna ketserlus ja nüüd nõuab ta
tõestust, et koht on ikka välja teenitud.
Kui selle vaidlusega on ühele poole jõutud, viib Elave Williami
kasutütrele, Fortunatale, aardekirstu, mille William jättis tüdrukule
kaasavaraks. Matustele järgnevate peiede ajal räägib Elave Williami vaadetest
ja oma vaadetest ja tõekspidamistest ja Lythwoodi teised alluvad jätavad ta
jutu hoolikalt meelde, kuna üks neist kardab, et Elave on tulnud oma kunagist
tööd tagasi tahtma ja teine on Fortunata vastu huvi hakanud äratama, kuna nüüd
on ju tüdrukul kaasavara.
Järgmisel hommikul kiirustavad alandlikud kodakondsed kloostrisse ja
räägivad, millist patust juttu Elave eile rääkis. Kloostriülem lubab asja
uurida ja laseb Elave esialgu vabaks, kuid külas olev kirikupea saab asjast
teistmoodi aru, ning kui Elave on kloostri müüride vahelt välja läinud, et
Fortunataga rääkida, saadetakse talle järele sõdurid. Nad ei saa teda kätte
ning Elave peidab end metsas, kuniks kell rahvast õhtusele palvele kutsuma
hakkab ja ta saab koos rahvaga kloostrisse siseneda.
Kloostris sees seab ta sammud kloostriülema juurde, kui enne veel
peavad sõdurid ta kinni ning peksavad ta vaeseomaks. Järgmisel hommikul aga
leiab vend Cadfael ühe süüdistaja surnukeha kloostri lähedalt jõest.
Kas Elave on ta tapnud, kuna mees teda süüdistas, kas teine süüdistaja
on ta tapnud, kuna mees oli tahtnud oma süüdistuse tagasi võtta, kui kuulis, et
Elave ei soovigi tema töökohta, või oli siin mängus hoopis kellegi teise käsi,
hoopis teisel põhjusel, mida keegi nähagi ei oska. Ning kui siis avatakse
Fortunatale saadetud aardekirst … lugu läheb üha segasemaks ning kõik esialgsed
teooriad ei sobitu enam teada olevate faktidega.
See oli huvitav lugemine, just selle pärast, et see polnud lihtsalt
kriminaalne põnevik. Siin oli ka huvitav religioosne külg, kuidas meie jaoks
nii loomulik arusaam usust võis kunagi tähendada ketseriks tembeldamist.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar