2024

Artemiz's 2024 book montage

Cluelessly Yours
The Library of Heartbeats
Finlay Donovan Is Killing It
Tuvi tiivad
Geneva: A Novel
The Ladies Rewrite the Rules
Heartsong
The Seven Husbands of Evelyn Hugo
That's Not My Name
The Coworker
The Teacher
Maagilise maailma vardjad
Skyward
The Magic All Around
Kohtamine kurjusega
When Grumpy Met Sunshine
Lottie Brooksi täiega jube koolireis
Fable
Rotisaar ja teisi lühijutte
A Death in Diamonds


Artemiz's favorite books »

esmaspäev, 14. detsember 2020

Düün

Raamat: Dune (Dune #1) by Frank Herbert, tõlge Urmas Alas (2020) Varrak, RR, A Hinne: B Lühikokkuvõte: https://www.goodreads.com/book/show/56240790-d-n      

„Düünis” on kesksel kohal võimuvõitlus tähtedevahelisele impeeriumile kuuluval kõrbeplaneedil Arrakis. See planeet on ainus paik, kust saadakse ainet, mis on vajalik tähtedevahelistel lendudel ja annab selle tarvitajale psüühilised võimed ja pikaealisuse. Seega tähendab Arrakise valitsemine suurt võimu. Kui planeedi haldamine läheb Harkonneni Kojalt Atreidese Kojale, ei taha Harkonnenid sellega leppida ning jätavad lapseeas Paul Atreidese planeedi karmi loodusesse surema. Paul Atreides on aga midagi palju enamat kui lihtsalt ülikuvõsu ning sündmused ei hakka hargnema hoopiski Harkonnenide tahtmist mööda. 

Fantasy, Fiction, Adventure


Ühtpidi ma kartsin selle raamatu lugemist, teistpidi ootasin. Ma pole päris kindel, aga ma vist ikka olen näinud seda esimest Düüni filmi, kus peaosas Kyle MacLachlan ja kõrvalosas teeb kaasa Sting ja sellest ka hirm, kuna see ‘84 aasta film oli oma ajastu film ja jättis piisavalt keerulise ja pompoosse mulje. Eks raamat ongi alguses piisavalt segane, et ootasingi kogu raamatut sellist, et raske on paika panna, kes on kes ja kus mis toimub.


Kuid … pärast seda kui  oled üle saanud neist sarnasustest, mis on selle raamatu ja Edgar Rice Burroughsi Barsoom sarja vahel, on see üks väga põnev raamat, mis ei lase sind enne välja, kui raamat on läbi. Ja kui Herbert ongi saanud raamatu kirjutamiseks inspiratsiooni Burroughsi raamatutest, siis ka tema enda raamat on olnud inspiratsiooniks nii mõnelegi teisele autorile. Siin oli päris mitu kohta, kus mu mõtted läksid raamatutele, mis on kirjutatud käesoleval sajandil. Kõrbes olevate koobaste kirjeldus tuli väga tuttav ette ja siis on siin see koht, kus Jessicast saab Kõrgeauline ema - ma tean, et ma olen lugenud vägagi sarnast kirjeldust sarnasele sündmusele, kuid ma ei suuda kuidagi meenutada, milline raamat/sari see on, mul on neli kandidaati, kuid et teada saada, milline neist, peaksin ma need neli üle lugema. Äkki on keegi teine seda lugedes leidnud sarnasusi?

See on raamat, mis on täis ulme fantaasiat ja erinevaid usundeid. Sündmusi vaadeldakse erinevate tegelaste vaatevinklist. Vägagi kerge on ära unustada, et Paul Atreides/Muad’Dib/Usul on tegelikult raamatu alguse ainult viisteist ja lõpuks vaid kaheksateist, sest ta ei käitu mitte kordagi nagu teismeline. See poliitline võimuvõitlus ja perekonna draama oma Marsi võtmes on väga hästi üles ehitatud andes väljavõtetega  printsess Irulani raamatutest idee, mis järgmises osas võib lugejat ees oodata, kuid samas võivad need väljavõtted ka lugejaid segadusse ajada.


Põnev lugemine.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar