Hinne:
C
Kaasaeg: Beth Leighton saabub iidsesse
Rooma linna, Arles, koos oma venna Joega, et uurida kristliku lapsmärtri, Püha
Theodore, lugu.
Legendid räägivad, et noor poiss tapeti
Rooma ohvitseri poolt kuuvalgel ööl paganlikus Mithras’se templis, kui
ohvriand.
Arles, aastal 175: samadel tänavatel
kõnnib Sergius Cornelius Aurelius, endine leegionär ning legendis süüdistatud
ohvitser. Teda kummitab ta oma minevik ning ka ohtlik vaenlane, kes hoidub
varju, ega näita oma nägu, kuid Sergiusel on hoopis teine lugu rääkida.
Esmalt ei huvita see lugu Bethi, ning
teda ärritab, et Joe talle pidevalt meenutab, et ta on kaasas vaid selleks, et
aidata tal korrastada tema märkmeid. Miks siis tunneb Beth, kuhu iganes ta
läheb, enda ligiduses salapärast vaimu?
Joe arvates, ei peaks Beth seda kõige
liiga tõsiselt võtma ning ta usub ka kindlalt, et naised ei kõlba millekski
muuks, kui toidu tegemiseks ning sekretärideks. Beth aga tahab talle tõestada,
et ta eksib, ning kuna ta on just saanud ametikõrgendust, siis sellest
innustatuna seob ta end selle looga üha rohkem.
Siis kohtab Beth Adamat, filmi uurija,
kes on väljas vaid selleks, et leida legendi taga peituvat tõde. Kui nad
üheskoos rändavad mööda Provence maakonda, liigutab ja häirib neid mõlemaid
püha Theodore lugu sügavalt.
Müütiline lugu armastusest, aust ja
usust hakkab tasapisi lahti kerima …
Peagi muutub nende huvi kinnisideeks
ning ohtlikud tunded pääsevad valla kui iidne maailm, mis on nii maagiline kui
ka barbaarne, muutub hirmuäratavalt reaalseks …
Onlangetatud vale kohtuotsus, millest on
saanud legend, ning nüüd püüab vaim meeleheitlikult tõde teatavaks teha.
History,
Fiction, Romance
Selle raamatu sisututvustus on ju
huvitav – iidne legend, noored uurimas legendi tagamaid …, seega tekkis ka huvi
lugeda. Raamatu algus meenutab vägagi M.J. Rose The Reincarnationist sarja –
iidne legend, iidne vaim püüab suhelda kaasaegsete tegelastega, et tõde
päevavalgele lõpuks tuleks, või siis et tema eest saaks kätte makstud, või mida
iganes iidsed vaimud soovivad. Jah, põhimõtteliselt ongi lugu enamvähem
sarnane, kuid selles loos pole sedavõrd õudust ja kättemaksu, vaid rohkem
lihtsalt soovi tõde rääkida, et ei kummardataks vale pühakut.
Üks osa sellest loost ongi siis sellest, kuidas Joe, teoloogia tudeng,
on tulnud koos õega, kes oleks ka tahtnud peale keskkooli minna ülikooli, kuid
nende isa teatas, et naistele pole vaja teadust õppida, nemad peavad teadma
vaid toidutegemist ning kiirkirja ning trükkimist, Prantsusmaale Arles
nimelisse linnaksesse, et uurida oma doktoritöö jaoks kohaliku lapsmärtri ja
pühaku Theodore lugu. Esialgu läheb kõik nii nagu peab – nad leiavad selle
väikse korteri, mis neile on selle uurimise ajaks antud, käivad kohalikes kohvikutes
ja külastavad vaatamisväärsusi (kirikud, surnuaiad, gladiaatorite areenid),
kuid üha enam on Bethil tunne, et keegi nagu jälgiks teda, nagu püüaks talle
midagi öelda ja see hirmutab teda. Ühel surnuaia külastusel satuvad nad kokku
Adamaga, kes väidab, et on Arlesesse tulnud kohalike mustlaste kultuuri koguma
järgmise dokfilmi tarbeks, kuid ka teda huvitab see lapspühaku lugu, seega
pakub ta neil oma abi. Mida enam nad Bethiga koos on, seda enam hakkab Beth
mõistma, et Adamal on mingi tagamõte, miks ta on valmis Bethi tema ideede
realiseerimisel abistama. Ja nii selgubki, et tegelikult pole Beth ainuke, keda
see vari minevikust on püüdnud suunata ja kellele teateid edastada.
Püha Theodore lugu sai alguse 175 aasta paiku, kui Vana-Rooma uskilike
Mirtharistide emplis tapeti väidetavalt ohvrina noor poiss, kelle nimi oli
Theodore. Tal lõigati kõri läbi, kuid legend räägib, et ta laulis sellele
vaatamata edasi ja vaikis alles siis, kui ta pea ja keha taas kokku said, ning
tema kui pühaku poole pöördutakse siis kui on kurguvaegusi.
Kuid see vaim, kes püüab suhelda Bethi ja Adamaga, püüab neile rääkida
hoopis teistsugust lugu, lugu endisest leegionärist, kes on pärast oma
kohustusliku sõjaväeteenistust asunud tööle Arleses, kui tavaline ametnik, kes
peab end kontoris näitama täpselt nii palju, et teda kadunuks ei peetaks, kuid ülejäänud
aja võib ta veeta oma linnast eemal olevas majas. Kui ühel õhtul, vahetult enne
tööpäeva lõppu, toob üks vihane kaupmees nende kontorisse noormehe, kelle ta
väidab endalt varastanud olevad, võtab Sergius poisi kaupmehe käest ja lubab
hoolitseda õiglase karistuse eest. Kuid tal pole plaaniski poissi saata
areenile gladiaatorite või metsikute loomade vastu, kuhu ta ilmselgelt jõuaks,
kui ta varguse eest vangi läheks.
Sergius viib poisi enda juurde, lootes et kuna ta villa on piisavalt
kaugel linnast, siis saab ta teda seal kaitsta. Tasapisi selgub ka miks Theo
elas tänavatel ja miks ta varguselt tabati. Sergius tahab teda kaitsta, tahab
pakkuda talle elu, kus ta saaks tegeleda teda huvitavate asjadega ja kus ta ei
peaks kartma oma ema uut meest. Kuid Sergius ei arvesta, et ta polegi nii
kaugel linnast kui ta on lootnud ja tema vaenlased on ta leidnu. Sergius on ka
vana uskumuse, Mithraismi, liige ning peagi tuleb tal osa võtta nende pühast
ohverdusest. Mithraitis ohverdavad oma jumala auks vasikaid.
Kuid Sergiuse minevik jõuab talle järele just siis, kui ta ei saa end
piisavalt efektiivselt kaitsta, ning tema vaenlased, kes esialgu plaanisid teda
vaid tappa, on leidnud palju efektiivsema võimaluse talle haiget teha.
Nagu ma juba ütlesin, meenutas raamatu algus M.J. Rose lugusid, kuid
selle loo algus oli igavam ja segasem. Raamatu keskkoht on huvitavam, kui
minevik ja olevik hakkavad rohkem põimuma ning selle tulemus muutub üha
põnevamaks, vastavalt lugeja fantaasiale, kuid loo lõpp on kiire ja ebamäärane
ning ei jäta sugugi tunnet, et rahulolematu vaim võiks rahulikult lõpuks
puhkama heita. Lugu on huvitav, kuid lõpp ei olnud väga hästi läbi mõeldud.
Mis mind selle loo juures häiris? Ennekõike see, kuidas Joe suhtus
Bethi, kuidas ta õigustas kõike usuga ja isa tõekspidamistega, kuidas temale
oli kõik lubatud ja Beth pidi olema vaikne hiireke. Ma ei saanud kuni loo
lõpuni aru, mis aeg oli see „kaasaeg“ sest aegajalt tundus nagu toimuks see
viiekümnendatel, siis seitsmekümnendatel ja siis üheksakümnendate. Segane värk.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar