2024

Artemiz's 2024 book montage

Cluelessly Yours
The Library of Heartbeats
Finlay Donovan Is Killing It
Tuvi tiivad
Geneva: A Novel
The Ladies Rewrite the Rules
Heartsong
The Seven Husbands of Evelyn Hugo
That's Not My Name
The Coworker
The Teacher
Maagilise maailma vardjad
Skyward
The Magic All Around
Kohtamine kurjusega
When Grumpy Met Sunshine
Lottie Brooksi täiega jube koolireis
Fable
Rotisaar ja teisi lühijutte
A Death in Diamonds


Artemiz's favorite books »

pühapäev, 15. september 2019

Psühhopaadid minu ümber


Raamat: Psühhopaadid minu ümber by Thomas Erikson, tõlge Liisa Koppelmaa (2017, 2019)
Hinne: B
Oleme kõik kuulnud lugusid meistermanipulaatoritest, abielulubaduse abil raha välja petjatest, kelmidest. Kuidas ta küll mind niivõrd osavalt ära pettis, tavatsevad ohvrid küsida. Kuidas ma aru ei saanud, et ta on kelm?

Jah, kuidas? Nad saavutavad instinktiivse manipuleerimisega peaaegu kõik oma eesmärgid. Nad oskavad igaühe oma sõnu uskuma panna ja pööravad sinu öeldu sinu vastu. Kuid tihti on nad väga populaarsed. Paljud armastavad neid, asetavad nad pjedestaalile ja isegi austavad neid.

Nad teesklevad, et on tavalised inimesed, aga tegelikkuses on röövloomad inimnahas. Need indiviidid teevad lõpuks kahju enamikule ja sageli ohver isegi ei tea, kes kogu selle jama taga peitub. Oled kindlasti mõnega neist kokku puutunud. Sellest raamatust saad teada, kuidas neid ära tunda, end kaitsta ja nendega ennastsäästvalt suhelda.
Study, Psychology

See on siis järg raamatule „Idioodid minu ümber“.
Kui eelmine raamat tutvustas erinevaid värve – punane, kollane, roheline, sinine – siis selles raamatus tutvustatakse inimesi, kellel ei ole värvi, kes on õppinud käituma nagu need neli värvi, kuid nad ei kuulu tegelikult ühegi värvi alla. Need inimesed on manipulaatorid ja psühhopaadid.

Kui ma lugesin eelmist raamatut, siis sidusin ma vastavad inimtüübid popkultuurist tuttavate tegelastega, seda raamatut lugedes, tulid mulle meelde igasugused raamatud, mida ma aastate jooksul lugenud olen, sest need juhtumid, kuidas manipuleerida punast, kollast, rohelist ja sinist on olemas nendes raamatutes.

Näiteks kollase manipulatsiooni esineb tihtipeale BDSM raamatutes – kollane neiu satub ühel eksperimenteerimisõhtul manipulaatori huviorbiiti, kes ta enda juurde võlub, ta sõpradest eemaldab ja siis teda terroriseerides vangis hoiab, kuni ühel järjekordsel klubikülastus õhtul jääb tüdruk silma heatahtlikule punasele, kes kollase manipulaatori küüsist päästab, ning vastu tahtmist leiavad nad mõlemad armastuse. Kas pole tuttav?

Või siis võtame teise näite – ajalooline draama, roheline peretütar, kes on lapsest saati olnud usuhullu manipulaatori kasvatada. Tüdruk pannakse punase isa poolt punasele mehele, kes püüab amme manipulaatorikohta üle võtta, kuid tüdruk usaldab vana tutvust rohkem kui uut pealesurutud suhet ja seega jääb ta endiselt oma vana amme mõju alla. See mõju ei lõppe ennem, kui aastaid hiljem, kui amm on tüdruku elus palju asju ära rikkunud, kuni tüdrukust on saanud vana naine ja ta lõpuks leiab iseenda ja julgeb oma manipulaatori mõju tunnistada ja temast vabaneda. Kas ka see ei tule teile tuttav ette?

Küllap leiaks samuti ka punase ja sinise näite, kuid need kaks olid need, mis mulle koheselt meenusid, sest need on nii tüüpilised, mida raamatutes ikka ja jälle kohtab.

See on raamat, mis oleks kirjanikele väga kasulik karakterite loomisel ja ka konfliktide loomisel. Kasutades siit saadud teadmisi oleks situatsioonid loomulikumad kui neid ise tühjast kohast luues.

Aga kuidas on see raamat kasulik tavalugejale. Tõsi, seda raamatut lugedes ja juhtumeid tõsiselt tundma õppides ei pruugi me siiski manipulaatoreid ära tunda, kuid kui me õpime ise ennast tundma, siis me vähemalt oskame näha hoiatavaid märke. Ma loodan, et pärast selle raamatu läbilugemist, ei hakka te kõiki, kes teile komplimenti teevad kahtlustama manipulatsioonis, kuid vähemalt nüüd teate, et kui te tunnete iseennast, siis ka manipulaatorid ei saa teile ligidale.

Väga hea lugemine ja ma juba kujutan ette kuidas ma jälle paar järgmist nädalat kõiki enda ümber lahterdan ja hindan. :) Ühe psühhopaadi olen ma juba leidnud ja nii mõnigi sobib tüüpilise manipulaatori pildiga. :)

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar